2024-01-05

Tautinių mažumų departamentas nepritaria mokyklų rusų kalba uždarymui: tautinės grupės marginalizavimas tik dar labiau stumia ją į užribį

Tautinių mažumų departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės nepritaria skubotiems siūlymams uždaryti mokyklas rusų dėstomąja kalba, po vienoje iš tokių mokyklų kilusio incidento. Departamentas įsitikinęs, kad vienos tautinės grupės marginalizavimas atneštų daugiau žalos mūsų valstybei ir sugriautų tris dešimtmečius kurtą įvairiatautės visuomenės struktūrą.

Departamentas atkreipia dėmesį, kad staigus didelio įvairaus amžiaus vaikų perkėlimas iš vienos kalbinės aplinkos į kitą sukeltų didelį stresą moksleiviams, jų tėvams bei patiems mokytojams ir būtų traktuojamas ne kaip siekis integruoti tautinių mažumų atstovus, o kaip ketinimas juos asimiliuoti.

Taip pat būtina prisiminti, kad Lietuvoje veikia mokyklos ne tik rusų dėstomąją kalba, bet ir lenkų, baltarusių, žydų tautinių bendruomenių mokyklos, todėl siūlymas naikinti vienos tautinės mažumos mokyklų tinklą yra mažų mažiausiai diskriminuojantis. Nekalbant apie tai, kad mokyklas tautinių mažumų ar užsienio mokomosiomis kalbomis dažnai renkasi ir prieglobsčio nuo karo Ukrainoje ieškantys pabėgėliai.

Tautybės klausimas visada yra labai jautrus, asmeninis. Tai – žmogaus savęs identifikavimo, kultūrinio palikimo dalis. Todėl diskusiją apie pokyčius Lietuvos švietimo sistemoje Departamentas ragina pradėti nuo tautinių bendruomenių poreikių švietimo sistemoje analizės ir bendradarbiavimo tiek su tautinių mažumų atstovais, tiek su mokyklų ir moksleivių bendruomenėmis.

Ne vieną kartą Tautinių mažumų departamentas yra išsakęs nuomonę, kad Lietuvai trūksta specialiai paruoštų pedagogų, kurie galėtų dirbti ir dėstyti tautinių mažumų mokyklose. O pastarųjų įvykių kontekste reikėtų svarstyti apie patriotinio ugdymo specialistus ir specialiai paruoštus psichologus, kurie gebėtų užčiuopti kylančius tautinius konfliktus, antivalstybines nuotaikas ir dirbti visose Lietuvos švietimo įstaigose.

Mokyklos tautinių mažumų kalbomis yra išskirtinės mokymo įstaigos Lietuvoje, tačiau Departamentas ragina atsisakyti stereotipizavimo, kad kai kurių moksleivių ar jų šeimų pažiūros yra susijusios su kalba, kuria vyksta mokymo procesas tokiose mokyklose ir nestumti mūsų bendrapiliečių į užribį. Žmogaus pritarimas karinei agresijai, prievartai, kėsinimuisi į kitos valstybės suverenitetą yra susijęs tik su jo asmeninėmis savybėmis, vertybių nebuvimu, o ne tautybe.